سایت رسمی کیوان ساکت

متولد 1340 در خانواده ای فرهنگی در شهرستان مشهد به دنیا آمد. از همان کودکی با تشويق پدر و مادر خويش به موسيقی و نقاشی پرداخت و در نقاشی شاگرد اساتيدی همچون استاد صادق پور در طراحی - استاد پیراسته در رنگ و روغن - استاد دولّو در آبرنگ بود.مادر وی رئیس بزرگترين دبيرستان دخترانه ی مشهد بود و پدر وی موسس بزرگترين دراگ استور مشهد و علاقه مند به كار هنری.اولین درسهای موسيقی را از دایی خويش منوچهر زمانيان در کار گاه موسيقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صداو سيمای وقت به مديريت مرتضي دلشب در مشهد تاسيس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی معلم وی منوچهر زمانیان به دليل ادامه تحصيل از مشهد رفت و مدتی کلاس بدون معلم بود تا اينکه همشهری و دوست دایی وی آقای حميد متبسم که در آن زمان در دانش سراي هنر تهران موسيقی تحصيل می کرد در يک تابستان برای بازديد خانواده به مشهد آمد و همزمان در کارگاه موسيقی به تدريس مشغول شد و حدود 2 تابستان پياپی تا پيش از انقلاب معلم آنجا بود. با پيروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عميق و صميمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد و از آن زمان ساکت تار را بدون استاد فرا گرفت و در اين ميان تنها چند ملاقات کوتاه با استاد حسين عليزاده داشت . در سال 1369 به دعوت هنرمند گرامی پرويز مشکايتان به عنوان مسئول به گروه عارف دعوت شد و حاصل اين همکاری آثاری است نظير – افشاری مرکب و افق مهر و وطن من با صداي ايرج بسطامی و مقام صبر با صدای عليرضا افتخاری و کنسرت های متعددی در داخل و خارج از ايران . وی در سال 1375 گروه وزيری را تاسيس کرد و آثار زيادی را با اين گروه در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است .


آثار کیوان ساکت

  1. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفتر اول ((ماهور))
  2. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفتر دوم((رديف دشتي))
  3. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف اصفهان))
  4. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف افشاری ))
  5. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف چهارگاه - شوشتری))
  6. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف شور))
  7. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف سه گاه )) دردست چاپ
  8. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف ماهور )) دردست چاپ
  9. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف همايون ))
  10. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف راست پنجگاه))
  11. بیائید تار و سه تار بنوازیم- دفترسوم ((رديف نوا ))
  12. سبکبال 18 چهار مضراب براي تار و سه تار
  13. حرکت دائمي 20 تمرين مفيد براي تار و سه تار
  14. چرخ نيلوفري 20 تمرين مفيد براي تار و سه تار
  15. هشت آهنگ معروف جهان
  16. درسايه سار بيد
  17. با موج تا كرانه

آثار موسیقاتی کیوان ساکت

  1. جامه دران تکنوازی تار و تنبک در اصفهان شور و چهار گاه
  2. سبکبال اجرای 18 چهار مضراب نوشته شده در کتاب سبکبال
  3. ای وطن بازسازی و اجرای برخی آثار استاد وزيری
  4. آشنايی با آواز دشتی اجرای برخی درس های دفتردوم شيوه نوين آموختن تار و سه تار
  5. فسانه اجرای ابو عطا دراست پنجگاه با ارکستر وزيری با صدای ايرج بسطامی
  6. ديدارشرق وغرب(مرغ سحر) اجرای مرغ سحر بارکتر تنظيم ساکت (با صداي فاضل جمشيدی) و نيز اجرای 8 آهنگ معروف جهان از ساخته های مشاهير غرب با تارو همراهی پيانوی مازيار حيدری
  7. قاصدک تکنوازی سه تار به همراهی دکلمه شعر توسط ژاله صادقيان از آثار 7 شاعر معاصر
  8. شرق اندوه اجرای تار و ارکستر زهی در دو بخش نخست : ايرانی و سپس: موسيقی دورانهای مختلف غرب با همکاری امير نيک بين – نويد مصطفی پور و بهنام ابوالقاسم.
  9. بي کاروان کولی اجرای آثاری از ساخته های ساکت با ارکستر وزيری( باصدای ايرج بسطامی) در مايهُ شوشتری و شور.
  10. می تراود مهتاب ( با صدای سالار عقيلي).

آثار دیگر کیوان ساکت

همچنين آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک گلهای جاويدان به نام نغمه های جاويدان به سفارش واحدموسيقی صدا و سيما با دکلمه ی ژاله صادقيان وتکنوازی ساکت وحسن ناهيد (نی) و محمود محمدی (کلارنيت )و سينا جهان آبادی (کمانچه ) و بااجرای ارکستر وزيری و صدابرداری آقای صابر و خانم بخشايش و صدای سالار عقيلی – رضا رضايی – محسن روح افزا – امير تفتی و فاضل جمشيدی . همچنين ساخت و بيش از صد برنامه 15 دقيقه ای به نام قول و غزل همراه اجرا با سه تار خود در راه شناخت و تجزيه و تحليل رديف موسيقی ايرانی به دو روايت يکی آنچه خود در کتابهای خويش نگاه داشته دوم روايت ميرزا عبدالله. کیوان ساکت استاد موسیقی سنتی ایران، اولین شخصی بود که خدمات و تلاشهای استاد قنبری مهر، استاد بی بدیل سازسازی را درک کرد و کوشید تا شیوه استاد را در ساختن تار و سه تارهای جدید اشاعه دهد و در این راه توانسته است با تشویق سازندگان و توجیه آنها، این شیوه عملی را در اکثر شهرهای ایران رواج دهد. همچنین ساکت کوشیده است تا نگرشی علمی تر به موسیقی و نوازندگی ایرانی داشته باشد و نیز در نواختن تار و ابداع تکنیک های نو پس از استاد وزیری ابداعات و تغییراتی ایجاد کند که امروزه علاقمندان بسیاری یافته است. وی در اغلب شهرهای ایران به دعوت انجمن ها و سازمان ها و افراد مختلف اجراهای بسیاری داشته که همواره با استقبال علاقمندان و فرهیختگان موسیقی روبرو بوده است.